شناسه خبر: ۳۲۸            تاریخ ثبت خبر: پنجشنبه 12 اردیبهشت 1398
رنانی مطرح کرد:

ضرورت ایجاد تحول در نظام آموزشی کشور/یزد ظرفیتی عظیم برای ایجاد تحول دارد

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان گفت: هیچ امیدی به نظام آموزشی کشور نیست چون مربوط به 80 سال پیش است و در گذر زمان بر اساس نیازها و شرایط، هیچ تغییر و تحول ریشه ای در آن اتفاق نیفتاده است.

محسن رنانی چهارشنبه شب در در نشستی با فرهنگیان در خانه فرهنگ صدوقی در یزد، اظهار داشت: نظام آموزشی ما خیلی فربه شده و توان راه رفتن ندارد و نمی تواند جوابگوی نیازهای نسل جوان و کشور باشد.

وی ادامه داد: این نظام عمومی آموزشی که نمی تواند حرکت کند و حتی از پرداخت حقوق نیروهای خود ناتوان است چگونه می تواند بر اساس مقتضیات زمان و مسائل روز دنیا و جامعه راهگشا باشد.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: برای تحول آفرینی و تغییر و تحول لازم در سیستم آموزشی حتی به دولت هم امیدی نیست و تنها باید نهادهای مدنی و برخی مواقع خیران اقدام کنند.
رنانی گفت: بخش خصوصی و مدارس غیر دولتی هم حتی اگر نگیزه لازم برای ایجاد تحول در نظام آموزشی داشته باشند، توان آن را ندارند و خانواده ها هم درگیر مسائل معیشتی و حل و فصل نیازهای اولیه زندگی خود هستند.
استاد دانشگاه اصفهان بیان داشت: زمانی سیستم آموزشی کشور در صورتی زنده و پویاست که بر اساس شرایط، نیازها و مطالبات دانش آموزان بتواند در گذز زمان و تحولات جهانی حرکت کند و پاسخگوی مسائل باشد.
رنانی با بیان اینکه اصلی ترین سرمایه هر کشوری دانش آموزان و نیروی انسانی است که باید برای تعلیم و تربیت او از تمام ظرفیت ها و بر اساس تحولات به نحو مناسب و دقیق استفاده کرد یادآور شد: برای ایجاد تحول در نظام آموزشی باید به صورت عقلانی و همراه با برنامه های دقیق و شفاف با آن برخورد کنیم و مدیریت داشته باشیم چون با پدیده های اجتماعی نمی شود با کنترل مبارزه کرد.
وی به اشاره به ویژگی های سیستم آموزشی پویا افزود: کودک باید با نظام آموزشی و آموزش ها ارتباط بگیرد در حالیکه به صورت مکانیکی با آن ها برخورد کردیم و به نیازهای کودک در حوزه آموزش توجه نشده است.
استاد دانشگاه ادامه داد: فاجعه آموزشی زمانی است که حتی معلم نقاشی هم مشارکت دوستی را یاد نمی دهد و توانایی های کودک و دانش آموز را سرکوب می کند.
وی افزود: اگر امروز یک کمپانی بزرگ ایرانی با حضور اقوام ایرانی نداریم نتیجه آموزش های دیروز است که مشارکت و همکاری را به دانش آموزان یاد ندادیم.
رنانی با تاکید بر ضرورت تحول در نظام آموزشی کشور اظهار داشت: درس املا که می تواند گفتگو را یاد بدهد غفلت شده و شکل آموزش مانند ۱۰۰ سال پیش است در حالیکه بچه ها به دنیای جدید با تکنولوزی رشد می کنند.
وی بیان داشت: سیستم آموزشی کشور تک منبعی است و هیچ توجهی به خواسته ها و نیتزهای کودک و ظرفیت های درونی انها ندارد.
رنانی با اشاره به اینکه رفته رفته این سیستم آموزش در حال تغییر است و با یک هویت تازه زنده خواهد شد و آموزش خواهد داد گفت: مدرسه محل کسب اطلاعات و دانش است اما امروز با یک رابطه مکانیکی و از گفتار معلم و یک کتاب منتقل میشود و دانش آموز بجای کشف در طبیعت باید فرمول ها را حفظ کند.
وی ادامه داد: دو تحول در سیستم آموزشی در حال رخ دادن است که باید کودکان را از جنبه آموزش های اجتماعی تقویت کنیم و ابتدا این آموزش ها باید از سوی بزرگترها ارائه شود.
رنانی با اشاره به ویژگی های مردم یزد عنوان کرد: یزد انسجام خوبی دارند و همکاری خوبی بین نهادها ایجاد شود و با توجه به اینکه در یزد محلات فعال هستند یعنی شهر زنده است و ارتباط وجود دارد لذا این ظرفیت اجتماعی یزد می تواند موجب تحول شود
وی با بیان اینکه هیات ها را نه فقط در محرم بلکه همواره فعال داشته باشید و گفتگو کنید اظهار داشت: انتظار از یزد ویژه است، نخبگان یزد باید کاری بکنند و نباید به انتظار حکومت نشست.

امتیاز شما به این خبر:
منبع خبر:‌ تعداد مطالعه:

عناوین خبری مرتبط

- اطلاعیه دفتر شهید محراب درباره سالگرد مراسم شهادت آیت الله صدوقی

- درخواست از مردم برای همدلی در برابر ویروس کورنا

- آغاز همکاری خانه فرهنگ صدوقی با دانشگاه ادیان و مذاهب قم

- برگزاری بیستمین نشست شب یزد

- گزارش تصویری-هفدهمین نشست شب یزد

- مدیریت بحران شهید صدوقی در زلزله طبس

- گزارش تصویری: روضه خوانی شهادت امام تقی(ع) در دفتر شهید محراب

- حفظ آثار تاریخی بیانگر فرهنگ و تاریخ گذشته است/ یزد از لحاظ بافت تاریخی منحصر به فرد است

- برگزاری شانزدهمین نشست شب یزد

- شهید صدوقی فقیهی فداکار و خدمتگزاری متعهد بود